بنگاه نشریات پروگرس

نقد و بررسی کتاب های انتشارات پروگرس

بنگاه نشریات پروگرس

نقد و بررسی کتاب های انتشارات پروگرس

ستاره

ناشر نوشت

مولف داستان "ستاره" امانوئل کازاکویچ(1913-1962) نویسنده مشهور شوروی میباشد که آثار وی چه در اتحاد شوروی و چه در خارج یکسان معروف است.

داستان "ستاره" یکی از بهترین کتب درباره جنگ کبیر میهنی مردم شوروی علیه آلمان هیتلری که به اخذ جایزه دولتی نائل گردیده است و بین تالیفات او جای برازنده یی اشغال مینماید. داستان مذکور از زتدگی خود نویسنده گرفته شده است. کازاکویچ از سر تا آخر جنگ در واحد اکتشاف خدمت کرد. او از سربازی در شروع جنگ بمقام معاون رئیس اکتشاف ارتش در آخر جنگ ترفیع نمود.

کازاکویچ عزیزترین کتاب خود "ستاره" را به مامورین اکتشاف جبهه جنگ اهداء کرد. دسته مامورین اکتشاف طبق هدایت فرماندهی به پشت جبهه دشمن میرود، آنها وظیفه خطرناک خود را انجام داده اند: از رادیو آخرین گزارش داده شده و در نتیجه لشگر فاشیستی به نام تهدید آمیز "ویکینگ" بر لب پرتگاه هلاکت قرار داده شده است. مامورین اکتشاف دیگر باید برگردند، ولی آیا شجاعان میتوانند پیش خودیها برسند؟ داستان "ستاره" از لحاظ مضمون فاجعی است زیرا خود جنگ فجیع بوده و آن داستان پر از محبت و ایمان عمیق به انسانها میباشد.


بررسی

ستاره رمانی درباره یک گروه شناسایی عملیات در جنگ جهانی دوم است که طی یک ماموریت به پشت جبهه آلمان نفوذ کرده و اطلاعاتی را به جبهه خود مخابره می کنند. ستاره بر خلاف آنچه ناشر ادعا کرده است، داستانی بدون کشش  بوده و از توصیفات هیجان آور مخصوص این گونه روایت ها خالی است. نویسنده این رمان، خود تجربه حضور در چنین عملیات هایی را داشته و کامل با تکنیک ها و آداب و رسوم این نوع جنگیدن آشنا بوده است. حتی این امر نیز دلیلی بر غنای این نوشته نبوده و این داستان را به صورت گزارش کاری سلیقه ای در آورده است. تصاویر این داستان گنگ بوده و خواننده به سختی ارتباطی منطقی با داستان و آنچه در حال رخ دادن است پیدا می کند.


امانوئل کازاکویچ

کازاکویچ در سال 1913 در اوکراین از خانواده ای یهودی متولد شد. پدرش عضو حزب کمونیست شهرشان و روزنامه نگار بود. کازاکویچ در رشته صنایع تحصیل کرد و از همان موقع در شاخه جوانان حزب کمونیست به فعالیت پرداخت و اولین شعرهای خود را به زبان یدیش انتشار داد. او همچنین به عنوان رییس کلخوز، کارگردان تئاتر و مدیر پروژه فعالیت کرده است. در سال 1938 به مسکو نقل مکان کرد و یک سال بعد به عضویت انجمن نویسندگان شوروی درآمد. کازاکویچ در سال 1940 به عنوان نویسنده ای مطرح و آینده دار در شوروی شناخته شد و با شروع جنگ جهانی دوم به عضویت ارتش درامد. کتاب ستاره در سال 1947 به چاپ رسید و یک سال بعد برای او جایزه استالین را به همراه آورد. کازاکویچ در سال 1962 در مسکو درگذشت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد