بنگاه نشریات پروگرس

نقد و بررسی کتاب های انتشارات پروگرس

بنگاه نشریات پروگرس

نقد و بررسی کتاب های انتشارات پروگرس

صدای تیر در گردنه

ناشر نوشت

مختار عوض اوف(۱۸۹۷-۱۹۶۱) از برجسته ترین نویسندگان کازاخستان - یکی از جمهوریهای آسیای میانه شورویست. نام مختار عوض اوف پایه گذار رمان کلاسیک کازاخی، دانشمند بزرگ فیلولوگ و آکادمیسین در بسیاری از کشورهای اسیا و اروپا مشهور است. رمان "آبای"، که ثمره تمام زندگی اوست و بشرح حال آبای کونان بایف شاعر ملی کازاخستان اختصاص دارد، باخذ جایزه لنینی مفتخر گردیده و به بسیاری از السنه ملل جهان برگردانده شده‌است.

رمان"صدای تیر در گردنه" را که اینک به خوانندگان عرضه میداریم، عوض اوف نویسنده‌ای استاد و رئالیست چندی قبل از درگذشت خود بپایان رساند. در این کتاب زندگانی مردم کازاخستان در آستانه ی انقلاب کبیر اکتبر ترسیم گردیده است.  


بررسی

"صدای تیر در گردنه" داستان دو برادر به نام های بختیگول و تکتیگول است که برای ارباب خود به رسم قدیم چوپانی و راهزنی میکنند. در فصل اول داستان برادر کوچکتر میمرد و برادر بزرگتر کمر به انتقام خون ریختهشده و دریافت خون بها و تحقیر روا شده میپردازد.

صدای تیر در گردنه داستان طغیان فردی عامی علیه ارباب خود است. داستانی همواره در جریان که با در آمیختن فرهنگ و طبیعت و اداب و رسوم مردم کازاخ رنگ بوی نویی برای خواننده دارد. کتاب تصویری است از رنج دایمی مردمی دربند حاکمان ظالم و قلدر و توصیفات طبیعت، کوهستان و جنگل و دشت‌های کازاخستان که پیوندی تنیده با داستان دارد.

در آمیختن برادر بزرگتر با طبیعت و یگانگی با اسب خود در سفری پرخطر و طولانی برای نیل به مقصود جهت گرفتن خون بهای برادر داستانی پرکشش برای خواندن آفریده است.


مختار عوض اوف

مختار عوض اف نویسنده، نمایشنامه نویس، محقق قزاق که بسیاری از نوشتههایش به عنوان آثار کلاسیک مردم قزاق شناخته میشود در سال ۱۸۹۷ در قزاقستان متولد شد. او دکتری لغت‌شناسی از دانشگاه تاشکند داشت. این نویسنده بیشتر به دلیل کتابی با نام 'مسیر آبای' که رمانی تاریخی در مورد شاعر ملی فزاقستان است شناخته میشود. نوشتن این کتاب که چهار جلد است حدود بیست سال زمان برد و جایزه لنین را برای نویسنده آن به ارمغان آورد. این کتاب به بیش از سی زبان ترجمه شده است. او همچنین آثاری را به زبان قزاقی ترجمه کرده است. به نظر میرسد نوول "صدای تیر در گردنه" در سال ۱۹۲۷ نوشته شده باشد.

مختار عوض اف در سال ۱۹۶۱ در حین عمل قلب فوت و در مسکو به خاک سپرده شد.

نظرات 1 + ارسال نظر
فریدوه حیدری مُلک میان سه‌شنبه 22 مهر 1393 ساعت 13:37

درود بر شما! کارتان بسیار عالی است و جای تقدیر فراوان دارد. براوو...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد